agost 2010
Tots hem sentit parlar que l’administració local ha d’assumir unes despeses que no li pertoquen, el que s’ha anomenat ‘ serveis impropis’.
Però, quines són les despeses obligatòries que a un Ajuntament li pertoca assumir?
En un context econòmic amb una greu i profunda crisi que afecta a les famílies, empreses i, també, a les administracions públiques, amb importants davallades en els ingressos corrents, les solucions que s’han de proposar per apaivagar aquesta situació haurien de passar, obligatòriament, per intentar reduir la despesa corrent, més enllà que fixar-nos en reduir inversions o plantejar ingressos conjunturals que només poden resoldre una situació puntual, passatgera, que únicament podrà incidir en un o dos exercicis econòmics. Passat aquest exercici, o a molt estirar, aquests dos exercicis, el problema aflorarà de nou.
Per contra, és en la despesa corrent, la despesa estructural, sobre la que cal incidir per poder assentar una bona base sobre la qual poder construir una solida sortida a la situació de crisi.
Aquest plantejament que és vàlid per a famílies i empreses és especialment important aplicar-lo en l’administració pública atès que la seva no resolució implica, irremeiablement, pujades d’impostos. Impostos que haurien de ser assumits per ciutadans que pateixen aquesta mateixa crisi i que, sent l'element més feble de la cadena, no tenen cap mecanisme que els permeti incrementar els seus ingressos.
Però per poder reduir les despeses corrents cal conèixer el punt de partida.
Tots hem sentit parlar que l’administració local ha d’assumir unes despeses que no li pertoquen, el que s’ha anomenat ‘ serveis impropis’.
Però, quines són les despeses obligatòries que a un Ajuntament li pertoca assumir?
Segons la legislació vigent –DL 2/2003, de 28 d’abril, TRLMRL de Catalunya– a Arenys de Munt, com a municipi de menys de vint mil habitants, li pertoca prestar obligatòriament els serveis de: enllumenat públic, cementiri, recollida de residus, neteja viària, abastament domiciliari d’aigua potable, clavegueram, accés als nuclis de població, pavimentació, conservació de vies públiques, control d’aliments i begudes, parcs públics, biblioteca pública, mercat i tractament de residus.
Per a la resta de serveis que l’Ajuntament presta no hi ve obligat. És una decisió política oferir-los o no. Una decisió política que molt sovint està lligada a les campanyes electorals i a les tan conegudes ‘cartes als reis’ que totes les formacions polítiques ofereixen quan no hi ha massa més a “vendre” a la ciutadania a canvi d'un vot. Malgrat tot, aquests serveis no obligatoris, potestatius, tenen un cost que l’hem d’assumir entre tots, els que voten aquests partits polítics i els que no.
Del darrer Pressupost Municipal per aquest any 2010, el cost dels serveis que l’Ajuntament d’Arenys de Munt realitza sense estar-hi obligat arriba gairebé fins als 2.200.000€.
D’aquest anàlisi no seria correcte concloure que aquest serveis s’han de deixar d’oferir, atès que per a alguns se'n reben subvencions d’altres administracions per dur-los a terme. Malgrat això, hi ha força serveis que, al no tenir l’obligació legal de realitzar-los, seria convenient plantejar a la població la possibilitat de deixar de prestant-los o reduir-los, si de la seva realització és pugues concloure que implica una apujada d’impostos per als ciutadans, per no tenir diners per poder-los realitzar, atesa la situació de crisi econòmica.
Aquesta consulta a la població seria en un acte de claredat, transparència i un bon exercici de participació popular i de reflexió col·lectiva.
Proper: Receptes econòmiques per gestionar un ajuntament (6) SOBRE COM REDUIR COSTOS.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per afegir el teu comentari en aquesta pàgina.